Varför får jag 700mbit när jag betalar för 1000?
Jag har felanmält detta via min leverantör men jag litar inte på att det kommer att åtgärdas då de som jobbar på Bredband2s kundtjänst verkar vara okunniga och jag hade mycket hellre pratat direkt med er.
Jag får 700mbit i nedladdning och 200mbit i uppladdning trots att jag betalar för 1000mbit ner och 100mbit upp. Varför får jag dubbla uppladdning och så mycket långsammare nedladdning än det jag betalar för?
Jag får 700mbit i nedladdning och 200mbit i uppladdning trots att jag betalar för 1000mbit ner och 100mbit upp. Varför får jag dubbla uppladdning och så mycket långsammare nedladdning än det jag betalar för?
Följ inlägget
1
följare
Tack för din fråga.
Jag har skickat frågan vidare internt och återkommer så snart jag har ett svar att ge.
Jag har nu kollat med en vän som också bor i Södertälje och har telge nät som stadsnät och har samma bredbandsleverantör och samma tjänst som mig. Vännen får över 900mbit i nedladdning efter att ett byte av deras fiberomvandlare. Jag misstänker att det är samma problem som jag upplever här, d.v.s. att Allied Telesis fiberomvandlaren är problemet. Därför vill jag be er att byta ut den mot den nyare varianten (Icotera) hos mig.
MvhSahar
Får be om ursäkt för sent svar.
Vi är medvetna om att vi har hastighetsproblem hos kunder med GIG tjänster. Våra tekniker gör sitt bästa för att lösa detta.
Även jag har jätte problem med mitt fiber.
Jag tänkte kolla vad status är på detta hastighetsproblem.
Mitt fiber dippar nämligen konstant, dvs mina hastigheter är normal & optimala ena stunden, och efter ett par sekunder så är dom antingen halverade eller nere på under 1Mbps.
Min download hoppar mellan 300Mbps ~ 900Mbps
Min upload är värst drabbad, den kan gå från 890Mbps ~ 940Mbps
ner till 0.1Mbps ~ 1.2Mbps
Jag har testat bredband2, och bahnhof för att utesluta själva ISP:n är orsaken.
Jag valde 1000Mbps ner & 1000Mbps från båda leverantörerna.
Jag har 4 olika routers som jag testat med.
Dlink Dir655 (äldre som jag hade liggandes)
Asus GT-AX11000
Icotera i4882-70
Och min pfSense server (som är en router), i7 3.0ghz+ 16gb mem, corsair ssd.
Oavsätt vilken router jag än testar med så dippar fibret,
så jag kopplade in min dator samt mina linux server direkt i mediaomvandlare.
Och samma problem uppstår när jag är direkt inkopplad, hastigheterna dippar konstant.
Alla enheter i mitt nätverk sitter med Cat7 kablar.
Spec på dator och server.
Dator= i7 8700K, 32Gb mem ddr4, M.2 980Pro, (NVMe)
Server = AMD Ryzen 9 5900X, 32Gb mem ddr4, SSD + M.2 diskar, (NVMe)
Min server & dator kör CLI tester hos speedtest & brebandskollen
https://www.speedtest.net/sv/apps/cli
http://www.bredbandskollen.se/om/mer-om-bbk/bredbandskollen-cli/
Så här ser de ut hos mig,
Från bredbandskollen.
---------------------------------------------
Från igår, med bredband2.
root@Eclipse:~# bbk_cli
Start: 2022-09-10 16:30:34
Network operator: Bredband2 AB
Support ID:
Latency: 1.665 ms
Download: 228.726 Mbit/s
Upload: 0.464 Mbit/s
---------------------------------------------
Från idag, med Bahnhof
root@Eclipse:~# bbk_cli
Start: 2022-09-11 12:34:49
Network operator: Bahnhof AB
Support ID:
Latency: 1.675 ms
Download: 938.359 Mbit/s
Upload: 945.398 Mbit/s
Measurement ID:
root@Eclipse:~# bbk_cli
Start: 2022-09-11 12:35:12
Network operator: Bahnhof AB
Support ID:
Latency: 1.602 ms
Download: 601.953 Mbit/s
Upload: 0.770 Mbit/s
Measurement ID:
root@Eclipse:~# bbk_cli
Start: 2022-09-11 12:35:34
Network operator: Bahnhof AB
Support ID:
Latency: 1.627 ms
Download: 618.875 Mbit/s
Upload: 0.595 Mbit/s
Measurement ID:
root@Eclipse:~# bbk_cli
Start: 2022-09-11 12:35:58
Network operator: Bahnhof AB
Support ID:
Latency: 1.617 ms
Download: 873.650 Mbit/s
Upload: 946.440 Mbit/s
Measurement ID:
Från Speedtest. (idag)
---------------------------------------------
root@Eclipse:~# speedtest
Speedtest by Ookla
Server: Netprotect - Stockholm (id: )
ISP: Bahnhof AB
Idle Latency: 1.37 ms (jitter: 0.04ms, low: 1.31ms, high: 1.41ms)
Download: 740.77 Mbps (data used: 1.3 GB)
189.24 ms (jitter: 66.37ms, low: 1.31ms, high: 1088.72ms)
Upload: 0.34 Mbps (data used: 600.9 kB)
97.55 ms (jitter: 58.34ms, low: 1.22ms, high: 1833.53ms)
Packet Loss: Not available.
root@Eclipse:~# speedtest
Speedtest by Ookla
Server: Netprotect - Stockholm (id: )
ISP: Bahnhof AB
Idle Latency: 1.42 ms (jitter: 102.61ms, low: 1.32ms, high: 206.60ms)
Download: 773.95 Mbps (data used: 926.2 MB)
72.10 ms (jitter: 53.10ms, low: 1.30ms, high: 820.38ms)
Upload: 0.54 Mbps (data used: 926.7 kB)
48.16 ms (jitter: 46.13ms, low: 1.22ms, high: 1676.58ms)
Packet Loss: Not available.
root@Eclipse:~# speedtest
Speedtest by Ookla
Server: Netprotect - Stockholm (id: )
ISP: Bahnhof AB
Idle Latency: 1.34 ms (jitter: 0.03ms, low: 1.30ms, high: 1.37ms)
Download: 827.73 Mbps (data used: 562.2 MB)
10.70 ms (jitter: 1.22ms, low: 1.93ms, high: 28.64ms)
Upload: 927.27 Mbps (data used: 417.0 MB)
26.15 ms (jitter: 39.28ms, low: 2.47ms, high: 226.73ms)
Packet Loss: Not available.
root@Eclipse:~# speedtest
Speedtest by Ookla
Server: Netprotect - Stockholm (id: )
ISP: Bahnhof AB
Idle Latency: 1.37 ms (jitter: 0.08ms, low: 1.30ms, high: 1.45ms)
Download: 804.74 Mbps (data used: 384.1 MB)
8.50 ms (jitter: 1.31ms, low: 1.88ms, high: 17.93ms)
Upload: 926.98 Mbps (data used: 416.8 MB)
89.45 ms (jitter: 55.37ms, low: 2.21ms, high: 850.45ms)
Packet Loss: Not available.
root@Eclipse:~# speedtest
Speedtest by Ookla
Server: Netprotect - Stockholm (id: )
ISP: Bahnhof AB
Idle Latency: 1.37 ms (jitter: 0.04ms, low: 1.33ms, high: 1.41ms)
Download: 814.71 Mbps (data used: 708.4 MB)
9.63 ms (jitter: 1.61ms, low: 2.06ms, high: 21.18ms)
Upload: 927.29 Mbps (data used: 418.9 MB)
4.51 ms (jitter: 0.34ms, low: 1.96ms, high: 5.40ms)
Packet Loss: Not available.
root@Eclipse:~# speedtest
Speedtest by Ookla
Server: Bahnhof AB - Stockholm (id: )
ISP: Bahnhof AB
Idle Latency: 1.04 ms (jitter: 0.03ms, low: 1.03ms, high: 1.10ms)
Download: 675.97 Mbps (data used: 736.2 MB)
210.26 ms (jitter: 71.23ms, low: 1.26ms, high: 1424.15ms)
Upload: FAILED cy: 1.23 ms
[error] Cannot write:
Jag är trött på detta instabila fiber, hoppas verkligen ni tar detta på allvar och löser detta hastighetsproblem.
Är tacksam för svar.
Mvh
Micke
Tack för din fråga. Jag har skickat ett separat mejl till dig då vi behöver dina kontaktuppgifter (GDPR)