Utbetalning av elprisstöd

När och hur kommer elprisstödet att utbetalas till era elnätskunder?
Finns ingen information på er hemsida om detta, däremot utförlig prisinformation om era höga elnätskostnader och genomförda höjningar.
Peter Lindberg

Kommentarer

  • Hej Peter,

    Tack för din fråga. Vi kommer uppdatera våra kunder med mer detaljerad information så snart vi vet hur och när.
    Nina Nät
  • Hej,
    Enligt regeringens sida som ni hänvisar till på er hemsida här: https://nya.telge.se/nyheter/aktuellt/hushall-kompenseras-for-hoga-elpriser/ ska utbetalningarna börja i april. Men ni skriver i er text att ni inte tänker börja förrän tidigast i september. Hur rättfärdigar ni den fördröjningen? Väntar ni på att samla lite ränta först?
    Undrande
  • Hej undrande,

    Tack för din fråga.

    Regeringen har gett Sveriges elnätsbolag i uppdrag att betala ut elpriskompensationen och sista utbetalningdagen är satt till 31 december 2022. Då varje elnätsbolag har olika förutsättningar för att hantera detta så kommer även utbetalningperioderna och utbetalningssättet att variera. För Telge Näts del har vi efter noga övervägande valt att betala ut kompensationen som ett engångsbelopp under september månad. Du kan läsa mer om detta här https://nya.telge.se/nyheter/aktuellt/hushall-kompenseras-for-hoga-elpriser/

    Nina Nät
  • September är trots allt OK, men inte mer.
    Bra att hela beloppet betalas ut som en summa och inte dras av på nätfakturor under kvartal 4.
    När betalas staten ut pengarna till Tälge Nät?
    Förutsätter att ni betalar ut pengarna så snart ni erhållit dem.
    Hur tänker ni betala ut pengarna?
    Via Bg eller Pg avi är INTE ett alternativ då det kostar ätt lösa in dessa.
    Enda acceptabla utbetalningen är till bankkonto
    När hur och var loggar jag in på Telge Nät och anger utbetalningskonto?
    Tacksam för besked
    Peter Lindberg
  • Ut med kompensatioen så snart som möjligt!!!!
    Om andra nätbolag klarar at betala ut innan sommaren bör även ni göra det.

    Vi får som närkund inte 6 månaders betallningsfrist på fakutorna från er.
    Så om ni får ersättning frå saten under mars kan ni gott och väl betala ut under april/maj och senast under juni
    Peter Lindberg
  • Hej Peter,

    Precis som vi informerar om här https://nya.telge.se/nyheter/aktuellt/hushall-kompenseras-for-hoga-elpriser/ så betalas kompensationen ut som ett engångbelopp till ditt bankkonto.
    Nina Nät
  • Bra :-)
    Har ni era kunders aktuela bankkonto nummer eller måste jag som kund meddela detta till er och i så fall hur?
    Peter Lindberg
  • Hej Peter,

    Detta sker per automatik och om det är så att vi behöver någon ytterligare information så tar vi kontakt med dom kunder det berör.
    Nina Nät
  • Jag tycker det är fullständigt oacceptabelt att det ska betalas ut i september. Vattenfall lyckas kräma ut det redan nu. I september har väl för fan alla redan lyckats få ordning på sin ekonomi efter vinterns pinor. Idioter
    T.s
  • Jag undrar om Telge Nät redan har fått statliga pengar som kommer att ticka ränta tills September innan kompensation betalas ut till drabbade kunder?
    Det hela är tämligen märkligt då Vattenfall klarar av det från April månad redan.
    Hade man vart lite smartare här så hade det väl vart bättre att att dra av på nätavgiften i x antal månader tills kompsumman är 0:-

    Varför har man valt just September?
    Svar på det önskas.

    Gör om, gör rätt eller ta kontakt med Vattenfall.
    Morgan
  • Hej Morgan,

    Tack för din fråga.
    Från 15 mars fram till sista juni kan vi som elnätsbolag ansöka om pengarna. För Telge Näts del så kommer ansökan att skickas iväg inom kort.

    Utbetalningssättet kommer att skilja sig emellan elnätsbolagen och det beror dels på systemstöd, resurser, fakturaleverantör ex samfakturering men även på om kunderna faktureras månads eller kvartalsvis. Vissa elnätsbolag väljer att göra avdrag på fakturan tills dess att totalbeloppet är utbetalt andra har valt att ge kompensationen som ett engångsbelopp. Vi har valt det sistnämnda.

    Som svar på din sista fråga.
    Att vi valt september månad beror på att vi inte hanterar utbetalningar i denna storlek normalt sett, det kräver både planering och resurser. Utöver det finns det andra aspekter att ta hänsyn till som skuldregleringar och minskad elförbrukning under sommarmånader etc.

    På regeringens hemsida kan du läsa mer om elrpriskompensationen https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-elpriskompensation/

    Du hittar även svar på dina frågor här https://www.telge.se/el/elnatspriser/elpriskompensation/
    Nina Nät
  • Om man inte är kund hos er i september?  Vad händer då med pengarna ?
    Ulf
  • Även jag undrar om Telge Nät redan har fått de statliga pengarna som kommer att ticka ränta tills September innan kompensation slutligen betalas ut till kunderna?
    Verkligen märkligt att ni inte har möjlighet att år 2022 betala ut detta tidigare när andra nätbolag betalar ut redan från April? 
    Vad är fördelen för oss kunder med denna otroligt sena utbetalning?
    Man hinner ju knappt få elstödet förens nästa vinter är här

    Gör om och gör rätt!
    Alexander
  • Hej Alexander,

    Tack för dina frågor.

    Att betala ut 72 miljoner kronor till ca 17 000 unika kunder kräver planering, resurser och systemstöd. Ansökan sker via kammarkollegiet som i sin tur betalar ut ersättningen till elnätsbolaget och sätts in på ett konto utan ränta. Vi har valt att betala ut kompensationen som ett engångsbelopp. Som kund får du hela ersättningen vid ett tillfälle istället för flera under en längre tid. Kompensationen betalas ut till samtliga kunder i augusti under v 33.
    Nina Nät
  • Telge Nät extremt dåliga framförhållning, avsaknad av systemstöd och personella resurser allokerad till detta för era kunder viktiga utbetalning som andra nätbolag redan klarat av, visar bara på en enda sak.
    Det är hög tid att omreglera elnätsbolagens lokala monopol och öppna upp för konkurrens precis som för elhandeln.
    Telge Energi är ett av de absolut dyraste elhandelsbolagen och även här med dålig kundservice.
    Tyvärr är Telge Nät ett lika dåligt alternativ som man är fast med pga lokalt elnätsmonopol
    Jag har redan sedan länge valt bort Teleg Energi för billigare el från andra leverantörer.
    Det är ett alternativ för alla Telge Näts kunder att visa sitt missnöje för den sena utbetalningen av el-stödet.
    Peter
  • Vad händer om man inte är kund hos er efter vecka 32 ?
    Ulf
  • Hej!
    Har informationen om elprisstöd börjat skickas ut?Med vänlig hälsning,
    Sigge
  • Hej Sigge,

    Tack för din fråga. Informationen skickas ut denna vecka så håll utkik.

    Nina Nät
  • Hej,
    Jag förstår inte vad det är som tar sådan tid att betala ut pengarna. Kontoanmälan är gjord! Dags att betala ut.
    Ninni
  • Hej Ninni,

    Kompensationen betalas ut v 34 enligt plan.
    Nina Nät
  • Hej Nina,
    I ditt tidigare svar var det vecka 33. Hur kan då vecka 34 vara enligt plan?

    Undrande
  • V.33 står det på er hemsida,gäller v.34 nu?
    Robin
  • Stämmer bra. Var lite snabb på knapparna...vecka 33 är korrekt.

    Nina Nät
  • jag har inte fått några pengar ännu?
    Jonas Eriksson
  • Jag har inte fått någon ersättning varken insatt eller avi.

    Jonas eriksson
  • Hej Jonas,

    Om du har rätt till ersättning och saknar insättning på bankkonto eller avi ber jag dig kontakta Telge Näts kundservice ring 08-550 233 00 eller mejla nat@telge.se

    Nina Nät

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.