Störningar TV från Viasat

Vi har sedan en vecka tillbaka störningar i form av pixeleringar och frysning av bild på TV via fiber från Viasat. Har varit i kontakt med Viasat vid flera tillfällen och fått svaret att ärendet ligger hos Telge Nät. Känner dock tveksamhet efter kontakt med Viasat om ärendet verkligen är anmält till Telge Nät eller om felet istället ligger i Viasats utrustning. Vi har endast varit kopplade till TV via fiber en dryg vecka.
Vet att kontakt ska gå via tjänsteleverantören, men i det här fallet litar vi inte på att informationen vi får från Viasat stämmer. Ärendet står fortfarande som Misstänkt driftstörning hos Viasat, trots att det är tydliga störningar på bilden varje dag.
Är detta ett ärende som Telge Nät känner till och finns det i så fall någon idé kring när problemet ska vara löst?

Kommentarer

  • Hej Lena,

    Vad bra att du gjort en felanmälan till din tjänsteleverantör. Vi på Telge Nät är medvetna om driftstörningen och felsökning pågår tillsammans med tjänsteleverantörerna. Vi har tyvärr ingen sluttid att ge i dagsläget.
    Nina Nät/Återvinning
  • Det är som vanligt pixlar som helvete och alla skyller på alla tyvärr viasat och telge ni är det sämsta jag har haft
    Finn Lindberg
  • Hej, jag bor utanför Söderköping.  Stenhagen Sjögerum.  Nu är det en vecka som jag bara haft 1:an men den har driftstörning så som frysning, timmergladet. Nu börjar det bli väldigt frusterade.
    En hel vecka och nu går vi in på ny. Hoppas på svar och åtgärd snarast.  Mvh Bettan
    Elisabeth Johansson
  • Hej Elisabet,

    Tack för din fråga.

    Vi på Telge Nät bygger ut och underhåller fibernätet lokalt i Södertälje. Vad jag förstår så bor du i Söderköping och då behöver du istället ta kontakt med det företag som ansvarar för fiber i er kommun, alternativt den tjänsteleverantör du tecknat ditt avtal med.
    Nina Nät/Återvinning
  • Hej!
    Det var jag som startade den här tråden i mars. Nu har TV:n funkat bra ett tag, men nu är det återigen en massa störningar. Gör Allente (Viasat) och Telge något för att åtgärda problemet? Hittar ingen information om störningen hos någon av er och det verkar vara fler än vi som har samma problem.

    Lena
  • Hej Lena,

    Tack för ditt inlägg. Om störningen uppstått igen behöver du göra en ny felanmälan till din tjänsteleverantör. Dom gör i sin tur en felanmälan till Telge Nät efter att de själva gjort ett felsökning och inte hittat något fel i deras tjänster. Det är först när vi har mottagit en felanmälan från tjänsteleverantören som vi kan påbörja en felsökning i vårat eget nät.
    Nina Nät/Återvinning
  • Hej,

    måste var och en felanmäla samma sak?
    vi har haft exakt samma fel i en vecka nu. Enligt ovan så måste jag felanmäla till Allnte och så ska alla mina grannar göra samma sak. Är det så det funkar?

    analog Tv fungerar utmärkt.

    Eva Engman
  • Hej Eva,

    Ja enligt den rutin som finns i dagsläget. Anledningen är att tjänsteleverantören är den part du tecknar avtal med och är det företag som hanterar dina personuppgifter. Vi på Telge Nät underhåller och bygger ut fibernätet det vill säga vi äger inga tjänster och tecknar heller inga avtal med kunder. När du som kund får störningar/avbrott vet vi inte om det förrän tjänsteleverantören rapporterar det till oss, efter att de själva först gjort en felsökning. Vi övervakar heller inte kundens utrustning och har ingen information om vilken typ av utrustning som finns i hemmet (box, router, antal enheter etc). Att en kund har en störning behöver inte betyda att samtliga i en fastighet har det och därför behöver varje enskilt hushåll göra en felanmälan. Det är först då vi får en arbetsorder av din valda tjänsteleverantör och kan börja felsöka på din ip-adress.
    Nina Nät/Återvinning
  • Tack för svaret. Jag har meddelat Viasat/Allente störningen och det gjorde förmodligen flera med mig för felsökning har nu påbörjats!
    Eva Engman
  • Superbra. Då hoppas vi att dina tjänster ska fungera som vanligt inom kort.
    Nina Nät/Återvinning

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.