Störningar TV från Viasat

Vi har sedan en vecka tillbaka störningar i form av pixeleringar och frysning av bild på TV via fiber från Viasat. Har varit i kontakt med Viasat vid flera tillfällen och fått svaret att ärendet ligger hos Telge Nät. Känner dock tveksamhet efter kontakt med Viasat om ärendet verkligen är anmält till Telge Nät eller om felet istället ligger i Viasats utrustning. Vi har endast varit kopplade till TV via fiber en dryg vecka.
Vet att kontakt ska gå via tjänsteleverantören, men i det här fallet litar vi inte på att informationen vi får från Viasat stämmer. Ärendet står fortfarande som Misstänkt driftstörning hos Viasat, trots att det är tydliga störningar på bilden varje dag.
Är detta ett ärende som Telge Nät känner till och finns det i så fall någon idé kring när problemet ska vara löst?

Kommentarer

  • Hej Lena,

    Vad bra att du gjort en felanmälan till din tjänsteleverantör. Vi på Telge Nät är medvetna om driftstörningen och felsökning pågår tillsammans med tjänsteleverantörerna. Vi har tyvärr ingen sluttid att ge i dagsläget.
    Nina Nät/Återvinning
  • Det är som vanligt pixlar som helvete och alla skyller på alla tyvärr viasat och telge ni är det sämsta jag har haft
    Finn Lindberg
  • Hej, jag bor utanför Söderköping.  Stenhagen Sjögerum.  Nu är det en vecka som jag bara haft 1:an men den har driftstörning så som frysning, timmergladet. Nu börjar det bli väldigt frusterade.
    En hel vecka och nu går vi in på ny. Hoppas på svar och åtgärd snarast.  Mvh Bettan
    Elisabeth Johansson
  • Hej Elisabet,

    Tack för din fråga.

    Vi på Telge Nät bygger ut och underhåller fibernätet lokalt i Södertälje. Vad jag förstår så bor du i Söderköping och då behöver du istället ta kontakt med det företag som ansvarar för fiber i er kommun, alternativt den tjänsteleverantör du tecknat ditt avtal med.
    Nina Nät/Återvinning
  • Hej!
    Det var jag som startade den här tråden i mars. Nu har TV:n funkat bra ett tag, men nu är det återigen en massa störningar. Gör Allente (Viasat) och Telge något för att åtgärda problemet? Hittar ingen information om störningen hos någon av er och det verkar vara fler än vi som har samma problem.

    Lena
  • Hej Lena,

    Tack för ditt inlägg. Om störningen uppstått igen behöver du göra en ny felanmälan till din tjänsteleverantör. Dom gör i sin tur en felanmälan till Telge Nät efter att de själva gjort ett felsökning och inte hittat något fel i deras tjänster. Det är först när vi har mottagit en felanmälan från tjänsteleverantören som vi kan påbörja en felsökning i vårat eget nät.
    Nina Nät/Återvinning
  • Hej,

    måste var och en felanmäla samma sak?
    vi har haft exakt samma fel i en vecka nu. Enligt ovan så måste jag felanmäla till Allnte och så ska alla mina grannar göra samma sak. Är det så det funkar?

    analog Tv fungerar utmärkt.

    Eva Engman
  • Hej Eva,

    Ja enligt den rutin som finns i dagsläget. Anledningen är att tjänsteleverantören är den part du tecknar avtal med och är det företag som hanterar dina personuppgifter. Vi på Telge Nät underhåller och bygger ut fibernätet det vill säga vi äger inga tjänster och tecknar heller inga avtal med kunder. När du som kund får störningar/avbrott vet vi inte om det förrän tjänsteleverantören rapporterar det till oss, efter att de själva först gjort en felsökning. Vi övervakar heller inte kundens utrustning och har ingen information om vilken typ av utrustning som finns i hemmet (box, router, antal enheter etc). Att en kund har en störning behöver inte betyda att samtliga i en fastighet har det och därför behöver varje enskilt hushåll göra en felanmälan. Det är först då vi får en arbetsorder av din valda tjänsteleverantör och kan börja felsöka på din ip-adress.
    Nina Nät/Återvinning
  • Tack för svaret. Jag har meddelat Viasat/Allente störningen och det gjorde förmodligen flera med mig för felsökning har nu påbörjats!
    Eva Engman
  • Superbra. Då hoppas vi att dina tjänster ska fungera som vanligt inom kort.
    Nina Nät/Återvinning
  • Jag vill ha avdrag på nästa faktura drån Telgenät eftersom vi inte har kunnat titta på TV på länge pga era driftstörningar.
    Ann-Charlotte Boman
  • Hej Ann-Charlotte,

    Tack för ditt inlägg. Vi på Telge Nät skickar inga fakturor till dig som slutkund, det gör den tjänsteleverantör du tecknat ditt avtal med.

    Här kan du läsa mer om ersättningar och avtal https://telekomradgivarna.se/att-klaga/ersattning/
    Nina Nät/Återvinning
  • Vad är det för fel med stadsnätet? 0608-0614 gick det inte att titta på TVn, bilden fryser och hoppar, nu är det lika dant igen. Har kollat med min leverantör, felet ligger hos Stadsnätet! Idag är det lika bedrövligt igen, började i söndags, nu är det lika omöjligt att titta. Känns olustigt att man inte kan felanmälan direkt, utan måste gå över, som i mitt fall, Telenor, för att göra felanmälan. Tacksam för svar.
    Lars Grind
  • Hej Lars,

    Tack för informationen.
    Du behöver kontakta din tjänsteleverantör vid felanmälan, enligt den rutin som finns i dagsläget. Anledningen är att tjänsteleverantören är den part du tecknar avtal med och är det företag som hanterar dina personuppgifter. Vi på Telge Nät underhåller och bygger ut fibernätet det vill säga vi äger inga tjänster och tecknar heller inga avtal med kunder. När du som kund får störningar/avbrott vet vi inte om det förrän tjänsteleverantören rapporterar det till oss, efter att de själva först gjort en felsökning. Vi övervakar heller inte kundens utrustning och har ingen information om vilken typ av utrustning som finns i hemmet (box, router, antal enheter etc). Att en kund har en störning behöver inte betyda att samtliga i en fastighet har det och därför behöver varje enskilt hushåll göra en felanmälan. Det är först då vi får en arbetsorder av din valda tjänsteleverantör och kan börja felsöka på din ip-adress.
    Nina Nät/Återvinning
  • Ingen erkänner fel(?), men min leverantör säger att det inte är första gånger det är problem med Stadsnätet
    Lars Grind
  • Hej Lars,

    Vad jag kan se under driftstatus på Telenor så saknas information om att de har problem med fibernätet i Södertälje. Om din tjänsteleverantör upplever att störningen orsakats av något i fibernätet behöver de felanmäla detta till oss. Är det fler som berörs så ska dom även informera om det på sin hemsida. Vi påbörjar felsökning så snart felanmälan inkommit ifrån din tjänsteleverantör. Har du fått något ärendenummer av dom ännu?
    Nina Nät/Återvinning
  • Nej, tyvärr
    Lars Grind
  • Samma problem och har haft kontakt med Telenor sedan maj näst intill dagligen,så många felanmälan måste ni ha fått från Telenor.
    Nu så har jag upptäckt att alla kanaler "funkar".
    MEN när jag trycker på 4ans kanal så FLIPPAR ALLA KANALER UR och jag får starta om boxen.
    Så det kan INTE bero på Telenor.
    Jag misstänker "lådan"på väggen så gör nu en FEL ANMÄLAN på DEN!
    Bitte
  • Stadsnätet är inte roligt att ha att göra med. De vill inte bli nådda och skyller på leverantören. Stadsnätet vår innovation??
    Lars Grind
  • Hej Bitte,

    Tack för din fråga.
    Vi har inte möjlighet att felsöka på kunds utrustning. Du behöver därför göra en felanmälan till den tjänsteleverantör du tecknat avtal med. Om det visar sig att det är fel på din kundnod så får vi ett meddelande om detta av din tjänsteleverantör och utifrån det bokar vi en tekniker som kommer kontakta dig.
    Nina Nät/Återvinning
  • Skandal är vad är ...man betalar för dyra abonnemang och så får man en produkt som inte håller måttet.
    I ett halv års tid har via haft återkommande störningar på tv via Viasat ...för det första är de hopplösa på att få tag i, och när man väl kommer fram skyller de på allt möjligt ...det är inte deras fel, antingen är det vårt fel eller Telge näts fel.

    Ulf Sjögren
  • Hej Ulf,

    Tack för informationen.

    Tråkigt att höra att du inte är nöjd med din tjänsteleverantör. Då vi har ett öppet fibernät så finns alla möjligheter att byta. Vet att fler av dom arbetar för att få till en bättre kundservice. Jag tar med dina synpunkter till ansvarig hos oss inför kommande dialog med tjänsteleverantören.
    Nina Nät/Återvinning
  • Hej,

    slutsats man kan dra av alla klagomål som ni har mottagit från oss slutkunder de senaste månaderna en gemensam nämnare: Telgenät oavsett tjänsteleverantör!

    Jag vet inte hur länge den här katt och råtta leken ska fortgå, men en sak är säker, om fattas yrkeskunnigt folk kan det här ta hur lång tid som helst.

    Eva Engman
  • Hej Eva,

    Tack för din synpunkt.

    När det gäller teknik så kan det vara komplicerat och inte alltid så lätt att lösa i en handvändning. Visst finns det förbättringspotential hos både tjänsteleverantörerna och oss själva, men jag vet att alla gör sitt yttersta för att åtgärda problem när det uppstår. Det vi båda kan bli betydligt bättre på är att få upp information på respektive hemsida och där du som kund kan se status på ärendet.
    Nina Nät/Återvinning
  • Det man kan konstatera är att oavsett var felet ligger så kommer uppenbarligen ingen att erkänna att felet ligger hos dem, vilket är synnerligen olyckligt.
    Det leder bara till/har lett till att både Telge Nät och Viasat har fått extremt dåligt ryckte, kort sagt, kunderna är skitförbannade och många kommer att lämna båda och söka nya leverantörer.
    Ulf Sjögren
  • vad är fel på min tv? Jag kan inte bäddra bland utbyten och inte ändra kanal. Jag betalar över 600 kr i månaden för den servicen.

    Daisy Ankarberg
  • Hej Daisy,

    Tack för din fråga.

    För att kunna felsöka på din ip-adress behöver du kontakta den tjänsteleverantör du tecknat avtal med. Du kan läsa mer om felsökning här https://www.telge.se/stadsnatet/felanmalan/
    Nina Nät/Återvinning
  • Hej igen.

    enligt bilaga framgår det att störning hos Telge Nät pågår fortfarande. Den skulle vara orsaken till den dåliga TV bilden.
    Läser jag Telge Nät - driftstörningar tv, hittar jag inga notiser om.

    Störningarna skulle ha börjat den 5:e augusti, men den har ju pågått under en mycket längre tid.

    Det är väl inte konstigt att vi slutkunder är upprörda och besvikna på både stadsnätet och TV leverantören.

    Vi som har stadsnät har inget annat val än att bara vänta till det bittra slutet…. För det är ju ingen lösning att byta tjänsteleverantör om Telgenät inte kan fixa sin del av problemet -eller?





    Eva Engman
  • Hej igen.

    enligt bilaga framgår det att det är en pågående störning hos Telge Nät. Det skulle vara orsaken till den dåliga TV bilden.
    Läser jag Telge Nät - driftstörningar, finns den inte registrerad.

    Det står att felet började 5:e augusti, men den har ju pågått under en mycket längre tid.

    Det är väl inte konstigt att vi slutkunder är upprörda och besvikna på både stadsnätet och TV leverantören.



    Eva Engman
  • Hej Eva,

    Jag förstår din frustration. Jag behöver mer information internt för att kunna besvara din fråga. Så snart jag vet mer så lovar jag att återkomma.
    Nina Nät/Återvinning

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.