Södertälje stadsnät

Hej! Jag förstår inte vem jag ska vända mig till. Vi har supersegt nätverk och Bahnhof säger att de levererar som de ska. Vi betalar för 100/10 men är inte ens i närheten av det om man kollar via Bredbandskollen. Vi har fiber via Södertälje Stadsnät, bor i Järna och har avtal med Bahnhof. Hur når man Södertälje Stadsnät? Varför verkar alla skylla på alla? Hur ska vi göra?
// Viktoria
Viktoria Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Viktoria,

    Tack för ditt inlägg.

    Förstår din upplevelse och vi har precis uppdaterat vår webb för att det ska bli tydligare att förstå vem som gör vad, och till vem du som kund gör din felanmälan. Vi arbetar även för ett ännu bättre samarbete tillsammans med tjänsteleverantörerna för att ni som kunder ska få en bättre service. Något som idag inte alltid fungerar av olika anledningar.

    Telge Nät är nätägare och har uppdraget att bygga ut och underhålla fibernätet i Södertälje kommun. Vi har inga avtal med privatpersoner då vi inte säljer tjänster utöver anslutningen. När inga avtal finns har vi heller inga kontaktuppgifter (gdpr) då dessa "ägs" av tjänsteleverantören. Den leverantör som sålt tjänsterna och som du har avtalet med har även ansvaret för support i alla ärenden och om det visar sig att tjänsterna inte fungerar på grund av fel i fibernätet så gör dom en felanmälan till oss. Vi felsöker, åtgärdar och återkopplar till tjänsteleverantören som i sin tur återkopplar till kunden de har avtal med dvs dig.

    När det laggar, går trögt eller vid störningar i bild på tv kontaktar du din tjänsteleverantör. Dessa störningar kan bero på flera orsaker*, då ni själva äger er egen utrustning och vi inte har någon som helst bevakning på den är det svårt att veta vad felet beror på.

    Det kan bero på var routern är placerad, vilka funktioner den har och om det är många andra datorer, surfplattor och telefoner som är uppkopplade till samma nätverk samtidigt. Det spelar också roll hur mycket trafik det är i nätet och det är till exempel alltid mer på kvällarna. Det är som en motorväg. När det är mycket trafik går det långsammare.

    Men mitt tips är du kontaktar din tjänsteleverantör igen alternativt byter tjänsteleverantör om du inte är nöjd med den du har idag.


    Nina Nät/Återvinning

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.