realtidsmätning

Hej
Undrar om ni tillhandahåller någon "dongel" till han-porten för realtidsmätning för era kunder?
mats

Kommentarer

  • Hej Mats,
    Våra mätare har inte HAN-port idag, men vi kommer att byta till mätare med HAN-port under 2023-2024.
    Om du har flera frågor är du välkommen att kontakta kundservice på mejl nat@telge.se eller telefon 08-550 233 00.
    Sofia Nät
  • jag har telge som elleverantör och eon som nätägare
    Eon erbjuder realtidsmätning via han-port om jag köper elen av dem
    och eftersom jag köper av er önskar jag ni erbjuder samma lösning
    mats
  • Är tidsplanen framflyttad till 2023/2024 nu? För en månad sedan informerade ni om att piloten var klar och att ni inom kort skulle starta och att info/karta skulle läggs ut på hemsidan.
    J
  • Hej Mats

    Tack för din fråga. Din fråga rör både elhandel och elnät. Elhandlaren (Telge) är regional och verkar i hela Sverige medan elnätsbolaget (EON) är lokalt. Du kan alltså inte välja elnätsbolag däremot kan du välja fritt mellan alla elhandlare. De flesta elmätare har idag timavläsning vilket betyder att ditt elnätsbolag kan ställa om din elmätare till timmätning på begäran. Innan 1 januari 2025 kommer alla elmätare att kunna skicka dina värden per automatik varje sekund.
    Nina Nät
  • Hej J,

    Mätarbytetsprojektet är ett omfattande arbete där mer än 55 000 mätare för el, va och fjärrvärme ska bytas ut. Ett arbete som kräver systembyte, kvalitetssäkring, utvärdering och resurser. Då även vi påverkats av externa faktorer som en pandemi så har vissa leveranser blivit försenade vilket gjort att vi behövt skjuta fram elmätarbytet ett par månader och istället satsat på vatten och fjärrvärme. Samtliga elmätare ska enligt lag vara utbytta till 1 januari 2025, något som vi kommer att klara av trots detta. Vi kommer gå ut med mer information gällande detta inom kort.
    Nina Nät

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.